EVA-vaihto Tšekkien kanssa

Perjantaina toukokuun 23. päivä 2014 viisi suomalaista naista lensi Eva-vaihtoon Tšekkeihin, jossa tukikohtana oli Praha ja sen lähiympäristö. Ryhmässämme oli neljä Eva-vaihdon konkaria ja yksi untuvikko, myöskin lentomatka oli hänelle ensimmäinen yli kymmeneen vuoteen. Praha odotti meitä sateisena ja viileänä, kun saavuimme myöhään illalla.

Viikonloppuna matkasimme kukin tahoiltamme vaeltamaan Jested-vuorelle Liberecin lähistölle. Maisemien ihailu jäi sumun, sateen ja pilvien takia vähän heikoksi, mutta saimme kuitenkin kokea kävelyn upeassa metsässä alas 1012 m korkealta vuorelta. Päivään mahtui vielä nopea vierailu Liberecissä sekä kirkkokonsertti, jossa lauloi yksi tšekkiläisistä vaihtorouvista erittäin kauniisti koko perheensä voimin. Illan kohokohtana oli yöpyminen yhden rouvan vuoristohuvilalla Korenovissa. Ruoan lomassa tutustuimme paremmin seurueeseemme ja olimme positiivisesti yllättyneitä siitä, että vaihdon aikana tuskin tultaisiin tarvitsemaan sanakirjaa. Kaikkien kielitaito oli sen verran hyvä, että tulisimme saamaan vaihdosta paljon irti monessakin suhteessa. Myöskin ikäjakaumamme oli sopiva, 39–60 vuoden väliltä, ja koko ryhmä oli urheilullinen sekä nautti luonnossa liikkumisesta. Kaikilla oli kokemusta isäntäperheenä olemisesta useammallekin nuorelle vaihto-oppilaalle, ja muutamalla suomalaisella oli myös oma nuoruuden vaihto-oppilasvuosi takana.

Viikon kohokohtana Tšekkien paratiisiin Ceský ráj’hin

Sunnuntaipäivän nautimme fantastisista maisemista; vuorista, luonnonoikuista eli sateen aiheuttamista vahingoista teille ja erityisesti vierailusta Tšekkien paratiisiin = Ceský ráj’hin, jossa on mahtavia hiekkakivimuodostelmia sekä lehto- ja havumetsiä. Ainakin minulle tämä paikka oli viikon kohokohta, jossa olisin voinut ihmetellä kauemminkin metsän keskeltä ilmestyviä kivi- ja kalliomuodostelmia. Alueella on hienot vaellusreitit sekä paljon vanhoja linnoja ja korukivituotantoa. Päivän päätti vierailu Svijanyyn – yhteen Tšekin vanhimmista olutpanimoista, jossa pääsimme vierailemaan tuotantotiloissa ja maistamaan olutta. Harmiksemme opastus oli tšekin kielellä, saimme kuitenkin kierroksen ajaksi englanninkielisen lyhennetyn selostuksen.

Takeaway-pitsaa kirkon parkkipaikalla

Seuraavat päivät vietimme Prahassa ja sen lähistöllä kävellen, osittain sateessa, ja ihmetellen maisemia, kujia, kirkkoja ja vanhaa arkkitehtuuria. Viikkoon kuului myös opastettu käynti Tšekin radiossa, ja omien matkamuistomukien maalaus posliininmaalaukseen erikoistuneessa taidekahvilassa. Opimme tuntemaan hyvin Prahan toimivan joukkoliikenteen, johon kuuluivat niin raitiovaunut kuin bussit ja metrot sekä junat lähialueille. Kävimme konsertissa ja söimme takeaway-pitsaa kirkon parkkipaikalla Prahan trendikkäimmän ostoskadun kupeessa. Positiivisen yllätyksen tuotti monia kilpailuja voittanut eläintarha, jossa oli ns. Big 5 ja useita suojeltuja eläimiä.

Viikon aikana saimme maistaa mm. mansikka-dumplingeja, mykyjä, erilaisten lihakastikkeiden kera, gulassikeittoa ja hääkeittoa, jossa oli sisäelimiä sekä muutamia eri sortteja olutta. Saimme myös taidokkaita leivonnaisia, jotka liittyivät joulun odotukseen, jouluun ja pääsiäiseen. Viikosta jäi mieleen paljon asioita, kuten kuinka voimakkaasti kommunismin aika ja sitä seurannut länsimaistuminen olivat vaikuttaneet rouvien elämään.

Jos muumit olivat rouviemme mieleen, niin meitä puolestaan kiehtoi Tšekeissä Myyrä (Krtek) ja Rosvo-Rudolf. Viikko vierähti nopeasti, ja paluumatkalla suunnittelimme tarkasti meidän Suomen-viikon ohjelmaa. Vaihdoista saa paljon enemmän irti, kun asiat on kunnolla suunniteltu, ja sään tai muiden asioiden vuoksi kannattaa aina laatia varasuunnitelma. Vierailuamme varjosti ainoastaan välillä turha vaeltelu sateessa ilman selkeää päämäärää tai edes tietoa missä oikein olimme.

Suomen valoisat illat ja saunapirtit

Eva-vaihdon Suomi-viikko alkoi maanantaina 21.7.2014 iltalennolta noudolla, rouvillamme oli ihmettelemistä, kun Suomessa oli vielä valoisaa yhdentoista aikaan illalla. Ensimmäiset kaksi päivää kulutimme Helsingissä hyödyntäen kaikille hankittuja Helsinki-matkakortteja. Ensimmäinen päivä alkoi Rautatieasemalta, jonka jälkeen kävimme ihastelemassa Suurkirkkoa ja Uspenskin Katedraalia sekä olimme kiertoajelulla, joka kertoi suomalaisuudesta sekä kaupungin historiasta ja nähtävyyksistä pysähtyen Sibelius-monumentilla ja Temppeliaukion kirkossa, joka herätti suurta mielenkiintoa ja ihastusta. Ensimmäisen päivän lounaan nautimme Helsingin Yliopiston ruokalassa, iltapäivään kuului vähän shoppailua ja opastettu kierros Kansallismuseossa, jossa mielenkiintoa herätti Savupirtti sekä eri aikakausien muoti-ilmiöt, jotka olivat tulleet heille noin 30 vuotta meidän jälkeen. Illalla rouvat nauttivat Kirkkonummella puusaavissa istumisesta ja paikallisesta ”limsasta” (lonkero), josta tuli viikon hittijuoma. Illan kruunasi isäntärouvien kansallispuvut ja lauluesitykset sekä karjalaisen pitopöydän antimet lämpimien joulutorttujen ja pipareiden kera.

Kirjaston suuri tšekkiläinen Krtek eli Myyrä

Toisena päivänä tutustuimme Helsingin pääkirjastoon Pasilassa, jossa kirjojen palautusautomaatti herätti suurta kiinnostusta, erityisesti koska yksi tšekki-rouvista oli kirjastonjohtaja. Hämmästyksen kohteita olivat myös upeasti sisustetut kirjastoautomme ja se, että lastenosastolla kirjahyllyn päällä oli iso Myyrä.

Kirjastosta löytyi myös tšekinkielinen Kalevala ja kirjallisuutta yli 70 muulla kielellä. Kauppahallin ja -torin jälkeen suunnistimme eväidemme kanssa Suomenlinnaan piknikille. Istuimme kallioilla nauttien heinäkuun helteistä ja kävimme uimassakin. Kävelykierros, Suomenlinnan museo ja videoesitys kruunasivat fantastisen vierailun linnakkeelle. Rouvat juoksutettiin pikaisesti Ateneumin Tove Jansson-näyttelyssä ja kansallisaarteitamme katsomassa. Iltaan kuului illallinen pihalla Espoossa syöden korvasienipiirakkaa, lohikeittoa ja leipäjuustoa lakkojen kanssa.

Kansallisromantiikkaa ja lavatanssia

Torstaina jatkoimme pikkubussilla Iittalan kautta Orivedelle viettämään mökkielämää. Siellä turvauduimme suunnitellun sijaan vapaaseen ohjelmaan, kun rouvat nauttivat pitkään järvessä uiden ja soudellen. Saimme heidät kuitenkin syömään porokeittoa ja saunomaan kunnolla ja taas uimaan. Illan kokokohtia oli nuotiolätyt ja makkarat, ja lonkerot.

Perjantaina oli vuorossa yhteinen luontoelämys Ruoveden Siikanevalla. Kymmenen kilometrin kävely metsässä ja suolla oli hyvinkin rankkaa +33C helteessä, joten pakolliset juomatauot kilometrin välein olivat ehdottomia. Rouvat kokivat miten hiljaisuus ja luonto olivat kauneimmillaan ja kuinka paljon erilaisia marjoja meiltä löytyy metsästä ja suolta, myös sienet herättivät kiinnostusta. Kävelyn jälkeen tiemme erkanivat, kun ryhmä jakaantui kahteen osaan. Suomi-rouvistamme kolme oli pääkaupunkiseudulta ja kaksi Pietarsaari–Kokkola akselilta. Etelän rouvat jatkoivat matkaa Lammille, jossa tutustuttiin taas yhteen järveen uiden ja syötiin nopeasti hyvä illallinen aikaisempien iltojen ruoista. Rouvillemme oli yllätys, kuinka nopeasti teimme valmiiksi salaatit ja ruoat, ilman että joku oli ”lukittu” keittiöön koko päiväksi. Sitten seurasi totaalinen kulttuuriyllätys; veimme rouvat Tuuloksen Kapakanmäelle tutustumaan lavatansseihin Tapani Kansan tahdissa. Miesten ja naisten haut yllättivät rouvat, koska heitä todellakin haettiin tansseihin ja kaikki tanssivat.

Lauantain hellepäivä kului Luukin ulkoilualueella kuuden järven uintikävelyllä. Kävely helteessä uinnista ja eväistä nauttien sai kaikille unen tulemaan ajoissa iloisen ja onnistuneen päivän päätteeksi. Sunnuntai kului purjehtien Helsingin edustalla kaunista saaristoamme katsellen, ja saimme vielä kaksi isäntämiestäkin mukaan nauttimaan päivästä merellä. Pohjanmaalla rouvat puolestaan nauttivat luonnosta, paikallisista nähtävyyksistä ja melonnasta, joka oli elämyksellinen kokemus molemmille rouville.

Viime hetken shoppailut ja yllätysvieras

Viimeinen päivä meni muiden rouvien shoppaillessa Jumbon kauppakeskuksessa sillä aikaa kun pari rouvaa tuli junalla Kokkolasta Tikkurilaan. Vierailimme vielä yhden seurueemme rouvan työpaikalla sekä Helsingin pitäjän kirkossa ja hautausmaalla, joka oli rouvien toivelistalla. Lähtiäslounaalla rouvat kokivat yllätyksen, kun joulupukki saapui keskellä heinäkuuta helsinkiläisen omakotitalon pihalle ja toi heille läksiäislahjat.

Viikko oli ikimuistoinen; helteinen Suomi yllätti vierailijat ja he oppivat hyvin paljon meidän vieraanvaraisuudesta ja rouvien itsenäisyydestä sekä näkivät kotimme, joissa ruokailimme ravintoloiden sijaan. Toki rouvia yllättivät meidän uusioperheemme, rouvien omat sukunimet ja monet muut asiat, kuten se, että saunan kiuasta ei kannata yrittää jäähdyttää kylmällä vedellä. Ruokamme oli heidän mielestään monipuolista ja herkullista. Erityisesti he kokivat terveelliseksi sen, että käytimme paljon marjoja ja kesän vihanneksia. Samoin heitä hämmästytti vihreys, joka vallitsi joka paikassa, kun talommekin ovat monesti puiden peitossa eivätkä tien vieressä komeilemassa.

Loppuyhteenvetona vaihto oli positiivinen kokemus, josta jäi paljon iloisia muistoja ja joka avarsi maailmaamme puolin jos toisin. Seuraavaa Eva-vaihtoa odotellessa.

Eva–vaihdoilla on tarkoitus lisätä AFS-aktivistien tuntemusta toisista AFS-maista. Vierailut avartavat toisen maan kulttuuria ja tapoja aikuisella tavalla, josta on aina hyötyä vapaaehtoistyössä ja se on erittäin mukava tapa tutustua uusiin kohteisiin syvemmin kuin turistina. Eva-vaihdot ovat vapaaehtoisten AFS-aktiivien järjestämiä. Ne tapahtuvat aina vastavuoroisesti. Kummastakin maasta kerätään saman kokoinen ryhmä vaihtoa varten ja kukin osallistuja asuu hänelle valitun parin luona. Vaihto kestää yleensä viikon. Lähtijät kustantavat ja hankkivat itse matkaliput kohdekaupunkiin, isännät suunnittelevat viikon ohjelman ja vastaavat siitä aiheutuvista kustannuksista ja taas sitten vastavuoroisesti toisinpäin.

Vaihdot ovat AFS:n epävirallista toimintaa; Suomen AFS:n toimisto ei osallistu vaihtojen järjestämiseen vaan yhteydenotot tulevat henkilökohtaisesti yleensä jonkin muun maan vaihtoihin osallistuneiden henkilöiden kautta. Vaihtoja on lähinnä tehty Euroopan maiden kesken sekä Turkkiin ja Egyptiin

KIRJOITTAJA: Ina Sohn-Rajamäki; vaihto-oppilaana Australiassa 1989, isäntäperheenä ja tukihenkilönä useita kertoja, Eva-vaihdossa Belgiassa 2008, Italiassa 2009, Romaniassa 2011/2012 ja Tsekeissä 2014.